Puasa dalam PKP

Puasa dalam PKP

Teks: dalila yusof

Assalamualaikum dan bismillahirahmanirahim...

Puasa kali ini sangat berbeza tak sama seperti tahun sebelumnya. Tiada lagi ke bazar ramadhan, tiada lagi kemeriahan berbuka puasa dan terawih di masjid. Sebulan berpuasa dan berbuka di rumah. Tiada kemeriahan seperti tahun sebelumnya, lebih lagi aku kehilangan ayah pada 30 April tahun ni.

Anak-anak sahaja yang meminta baju raya, sejujurnya aku tak bersedia pulang kampung. Masih terbayang ayah bekerja, ayah kehulur hilir sibuk dengan urusan di kebun dan ayah bercakap. Terasa lembik lutut kehilangan ayah secara tiba-tiba, namun kesibukkan dengan anak dan urusan rumahtangga, membuatkan aku mampu melupakan kesedihan sementara.

Bagi aku, tahun 2020 ini tahun kesedihan daripada kehilangan nenek kemudian kehilangan ayah menyusul pula. Sudah tertulis masa mereka sudah sampai untuk pulang ke negara abadi. Namun, aku
sedih ketika dunia dilanda kemelut wabak yang mebunuh secara diam. Mereka dijemput pergi.

. Jika tahun lepas waktu begini aku merempit menyiapkan baju anak-anak dan suami, tahun ini aku sibuk mengarah dan mengajar anak menyiapkan kerja sekolah. Persiapan raya masih lagi aku siapkan, cuma taklah terkocoh kacah seperti tahun lepas. Semoga tahun depan, puasa kita semua lebih bermakna dan dapat berkumpul bersama keluarga. Amin ya rabbal alamin.


Ulasan