Myfreecopyrightv

ds

iklan lazada

Lazada Malaysia

Jumaat, 16 November 2018

Saling sokong menyokong

Teks: dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim..

Saling sokong menyokong
Kehidupan di dunia, sangat memerlukan kita bekerjasama untuk mendapatkan kesejahteraan di dunia.
Yang bekerja memerlukan pengasuh untuk menjaga anak mereka.
Yang sakit perlukan doktor dan para petugas perubatan untuk merawat penyakit.
Apabila kita lapar, kita perlu ke kedai untuk membeli bahan-bahan mentah membuat makanan. Itu usaha si pekedai mengeluarkan modal untuk membeli stok bahan mentah.
Yang kaya perlukan tenaga dan masa si miskin untuk menyiapkan kerja.
Yang miskin perlukan wang si kaya untuk menampung kehidupan keluarga.
Yang mati perlukan si hidup untuk menguruskan pengebumiannya.
Yang hidup perlukan si mati untuk mengingatkan masa di dunia hanya sementara.
Jangan sombong apabila kita di atas dan berjaya kerana tanpa kita sedar yang dibawahlah yang menolong menolak kita di atas.
Inilah sebabnya Tuhan ciptakan kegagalan dulu baru berjaya. Supaya manusia tahu betapa peritnya usaha sebelum mengecap manisnya kejayaan. Agar manusia tidak mendabik dada dialah tuhan.
Dalila yusof

Rabu, 14 November 2018

Kain bermacam corak jappanese cotton

Japanese Cotton
HARGA:
1 PASANG - RM75 TERMASUK POS (SM)
3 PASANG - RM220 TERMASUK POS (SM)
5 PASANG - RM340 TERMASUK POS (SM)
SABAH/SARAWAK (SS) tambahan RM5 untuk setiap 4 meter
BORONG:
10 PASANG (Min) - RM580 TERMASUK POS (SM)
SABAH/SARAWAK (SS) tambahan RM5 untuk setiap 4 meter.
_________________________________________
Berminat utk order, Sila klik πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡


















Kain songket

NEW ARRIVAL
NEW COLOUR PRINT
READY STOCK!
6 warna sedia untuk dipilih
Jangan terlepas ye! Songket printed viral kualiti superb gerenti puashati!

Hanya Rm88 spsg Tak 































termasuk pos Sm. Utk borong min 10 psg hanya Rm68 shj spsg..
Sila klik πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡

Kutuk ibu

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim..


Kutuk ibu
"Aisyah nak lukis cupcake ni. " Tangannya ditunjukkan pada skrin komputer.
Aku pun melakar dengan penuh keyakinan di dada.
"Cantiknya, walaupun macam taik."
Ceh kutuk ibu, dia nak kutuk ke puji.


Kacang panjang

Teks: dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim

Kacang panjang
Masuk kereta dia memulakan cerita, "Ibu bagilah Aisyah makan kacang panjang. Cikgu cakap nanti Aisyah panjang macam akak."
Akak pun pendek Aisyah oi.
"Hari tu ibu petik kacang panjang banyak kat belakang rumah. Ini dah tak de baru minta. Ibu kan dah cakap, makan kacang panjang boleh jadi panjang. Tak percaya. "
Cikgu cakap terus percaya ye.

Sabtu, 10 November 2018

Komik Tazkirah Tok Guru

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim dan assalamualaikum



Buku ini merupakan kumpulan petikan kata-kata ulama yang paling disegani seluruh Malaysia, Tuk Guru Nik Aziz.
Walaupun beliau sudah meninggal dunia, kata-kata beliau masih hidup dikalangan masyarakat kita. Jasa baik penulis dan penerbit amat dihargai supaya lebih ramai mendapat manfaat daripada ilmu yang disampaikan oleh Tok Guru Nik Aziz. Tambah menarik buku ini disampaikan dalam bentuk komik.
Buku ini saya pinjam diperpustakaan desa. Jangan tanya mana nak beli. He...he...

Lupa ilmu kait

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim. dan assalammualaikum

Apabila orang tanya bagaimana mahu mengait. Tak tahu kenapa blur nak terangkan.
Memang tak dinafikan mengait sebenarnya lagi sukar daripada menjahit jika tak faham asas mengait. Pernah juga menangis dan pening kepala, meroyan tak usah cakaplah apabila anak-anak mengacau dan tersilap kait. 

Tapi lama-lama anak sudah biasa dengan dengan cara ibu buat kerja. Apabila sudah siap satu hasil kaitan anak-anak makin gembira lagi. Kalau ibu buat kerja mereka dah kurang mengacau. Mereka lebih banyak bermain antara satu sama lain. 

Kadang-kadang paten kait yang ada internet apabila dikait tak sama hasilnya. Kadang-kadang tak menjadi langsung, kadang terkecil atau terbesar. Mungkin salah jarum yang dipakai, benang tak sama atau ketegangan benang yang tak sama. 





Lagipun apabila kita tak biasa dengan sesuatu ilmu, memang kita tak akan dapat hasil yang baik. 
Itulah pentingnya, kita  berlatih supaya otak dan hati dapat bersatu menghasilkan karya yang terbaik. Kadang-kadang bukan tak nak mengajar tapi tak reti nak menerangkan dalam bentuk penulisan tapi boleh diterjemahkan apabila ditunjukkan depan mata. 

Saling sokong menyokong

Teks: dalila Yusof Bismillahirahmanirahim.. Saling sokong menyokong Kehidupan di dunia, sangat memerlukan kita bekerjasama untuk menda...