Tips pemula jahit

Teks: dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim..


Assalamualaikum...pagi ni...saya berangan buat seluar. Potong banyak-banyak harap jadi seluar jangan jadi kain buruk pula. Sedikit tips disini, awal mula menjahit macam saya ni perlu banyakkan latihan. Jahit, jahit dan jahit sampai nampak kemas.
Biasanya saya akan dapatkan bekalan kain perca daripada mak sedara. Kain perca jangan dipandang rendah, kreatif mencantum jadilah sehelai baju atau seluar yang cantik tanpa perlu beli kain mahal-mahal.
Biasanya kain perca yang diperoleh bukannya tak cantik. Semuanya cantik belaka. Selalu juga terselit kain yang mahal belaka. Kalau tak jadi kita boleh buat kain buruk. Tidaklah ralat sangat jika tersalah potong.
Tips ini saya kongsikan dalam buku Rezeki Luar Surirumah. Tips dapatkan kain murah atau percuma untuk pemula jahit.
1. Cari kain perca melalui butik, kedai atau tukang jahit berdekatan. Biasanya mereka akan beri harga yang murah untuk seplastik besar kain perca. Yang tukang jahit kumpulkan kain perca boleh beri atau jual pada si pemula.
2. Cari kain "remnant" di kedai kain. Biasanya mereka akan jual kain dengan harga paling murah bagi kain yang bersisa 1m ke bawah.
3. Cari kain atau baju lama atau baju yang makin mengecil he2, tetas jahitan dan boleh bereksperimentasi menjahit baju anak.
Ada yang nak dapatkan buku ini boleh dapatkan dari saya. Ada banyak lagi cerita motivasi buat surirumah dan separuh masa buat penguat semangat waktu kemurungan.
#jualkainpasang
#rezekiluarbiasasurirumah
Berminat utk order, Sila klik ðŸ‘‡ðŸ‘‡ðŸ‘‡

Ulasan