Selasa, 23 Februari 2016

Mengait Bunga Carnation

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...


Assalamualaikum dan selamat pagi, alhamdullilah dah siap satu kuntum bunga carnation la pula untuk sample bunga telur. Juling mata nak pilih, akhirnya pilih bunga tulip juga. 

Bunga carnation ini juga mudah patennya tak payah nak pening ingat banyak sangat langkah-langkah nak buatnya. Siap tak sampai satu hari, kalau sudah mahir boleh siap 2, 3 kuntum untuk satu hari. Rasa-rasanya berangan nak buat satu bunga hiasan di rumah menggunakan bunga carnation ini. Ala-ala macam dalam gambar berikutnya, tak pe kita berangan la dulu, la..la..


Tutorial penuh bunga ni boleh tengok dalam clube do croche, banyak juga idea yang menarik dalam fanpage ini. Terbuntang biji mata melihatnya. Mulalah resah nak buat kait bunga. Kita fokus dulu ya, nanti  semua terbengkalai. 


Ilham bunga carnation ini saya ambil daripada youtube Sheruknitting, mudah difahami dan bunganya pun nampak kembang. Suka melihatnya, bolehlah nak buat sejambang bunga untuk hiasan rumah, bosan juga kalau asyik nak kait bunga ros sahaja kan, bak kata mak saya. 


Maaf gambar tak berapa jelas, handphone pun nazak masuk mesin basuh hari tu, nasib boleh guna lagi. Keringkan dalam tong beras selama 5 hari, itu pun masih tak berapa elok. Harap ada rezeki nak tukar baru. Ada 2 kelopak bunga berasingan yang perlu dikait, apabila dicantum dengan jahitan  itu yang membuatkannya nampak kembang. 



Gamkan pada lidi kemudian lilitkan dengan pita hijau, menyerlahkan lagi seri bunga ini. 


Tambahkan daun di bawahnya, sudah siap.

Tutorial daunnya: 

Saya gunakan benang warna hijau dengan jarum kait 2.5 mm. Mula-mula kait 26 chain, kemudian slip stitch pada chain ke 2, kemudian slip stitch pada chain berikutnya. Single crochet pada chain seterusnya, kemudian slip stitch pada 2 chain terakhir. 

Kait pada chain yang bertentangan, slip stitch pada 2 chain pertama, kemudian single crochet pada chain seterusnya berhenti pada 2 chain terakhir. Slip stitch setiap satu chain pada 2 chain terakhir. 






Lilitkan pada hujung daun untuk tutup hujung daun, jangan lupa selit-selitkan hujung benang pada daun supaya nampak daun kemas dan cantik. Lilitkan pada batang bunga, saya buat dua helai daun, terpulang nak buat berapa daun.  Barulah berseri-seri bunganya. Nanti saya kongsi lagi projek yang saya buat ya. 





Promosi ebook bulan Feb ini.



Bagaimana mahu berkerja dari rumah dengan hanya berblogging, maklumat lanjut di sini 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan