Ahad, 21 Februari 2016

Gilap kemahiran kita sehingga memancar-memancar

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...


Assalamualaikum dan selamat petang, hampir 2 hari menyiapkan sarung kotak tisu. Ku fikir mudah membuat cara begini, rupanya tetap sukar. Alhamdullilah menjadi juga, kali pertama nak lakukan projek kait memang terkial-kial walaupun sudah mahir dalam asas mengait. Perlu buat banyak-banyak barulah lekat dalam minda separa sedar ini.





Saya baru sahaja habis menelaah ebook percuma Jana Wang Dari Rumah yang boleh dimuat turun dari laman web ini secara percuma. Salah satu imput yang memberi kesan pada diri saya adalah bab '5.6 Apa kepakaran anda'. 



"5.6 Apa kepakaran anda? 

Tumpukan kepada minat yang membuatkan anda leka melakukannya. Jika minat menjahit lakukan bersungguh-sungguh sehingga sudah boleh menerima tempahan membuat baju kurung. Ebook Percuma – Panduan Bekerja Di Rumah | www.janawangdirumah.com Sepasang baju kurung sekarang sudah mencecah RM50 sepasang. Satu hari anda sudah dapat menyiapkan satu pasang. Maknanya 30 hari sudah 30 pasang. RM1500 sudah terkumpul dalam sebulan. Itu jika anda buat secara sampingan dan mensasarkan hanya 1 pasang sahaja sehari. Dengan wang RM1500 anda sudah boleh membeli peralatan menjahit dan juga mesin jahitan. Apa yang penting anda perlu fokus hanya menjahit baju kurung sahaja hingga anda mahir dan sudah tidak ada cacat cela."




KIta perlu memahirkan kemahiran yang ada pada kita, misalnya saya suka sangat dengan mengait, mampu memberi ketenangan di jiwa. Maka, saya perlu asah kemahiran kait sampai saya mampu menjual hasil kaitannya. Penat nak mulakan sampai siap, tak usah katalah. Tapi lama-lama, kita sudah biasa kita takkan terasa penat, seronok pula dapat. Biasanya kalau kita suarakan dengan orang lain. Mereka menasihatkan kita supaya jangan bermimpi, tak mungkin kita boleh lakukan. Apa yang benar-benar suka dengan ABDR mereka sangat menggalakkan kita melakukan apa yang kita minat hingga berjaya. 

Tak usah mengharap sokongan orang, sokong diri dahulu, baru orang sokong kita. Bagaimana? Tambahkan pengetahuan dalam kemahiran yang kita minati, berlatih setiap hari sampai kita benar-benar pakar dalam hobi kita. Orang tak mampu nak asah bakat kita, kitalah yang mampu melakukannya dengan usaha yang bersungguh-sungguh sampai berjaya! 




Promosi ebook bulan Feb ini.


Bagaimana mahu berkerja dari rumah dengan hanya berblogging, maklumat lanjut di sini 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan