Pengalaman demostrasi kait di Tv Al-hijrah.


Teks: Dalila Yusof

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, terima kasih kepada rancangan Assalamualaikum di tv Al-Hijrah kerana sudi menjemput saya ke studio semalam, melakukan demonstrasi kait di slot diy,  1/6/2015. Hari ini baru berkesempatan menulis di blog. Saya siapkan dahulu tugas-tugas hakiki yang saya tinggalkan untuk mempersiapkan diri dalam slot diy tersebut.



  • Jemputan ke slot diy 

Semuanya bermula pada 29 haribulan  Mei 2015, hari jumaat petang. Saya mendapat mesej whatssapp jemputan  daripada salah seorang pengacara rancangan Assalamualaikum, Cik Raja Sofie Raja Arif. Bagi saya ini satu peluang yang sangat berharga dan tidak boleh dilepaskan. Yelah, kalau orang lain perlu membayar untuk bercerita tentang produk sendiri. Saya dijemput tanpa perlu membayar satu sen.

  • Sokongan daripada guru blog



 Saya selalu merujuk kepada guru blog saya, Puan Zaila Mohammad, kami berhubung melalui facebook sahaja (salah satu kelebihan pelajar ABDR, kami boleh berhubung dengan guru kami secara online, walaupun selepas kelas sudah habis). Beliau selalu mengingatkan saya jika kita mahu mulakan sesuatu yang kita tiada pengalaman langsung mengenainya, lakukan sahaja. Kemudian, kita perbaiki dari semasa ke semasa. Saya terima sahaja tawaran tersebut tanpa berfikir panjang. Suami juga turut menyokong keputusan tersebut. Dan kebetulan suami on call pada malam ahad tersebut jadi hari isnin keesokkannya, suami ada masa untuk menghantar dan menjaga anak-anak waktu siaran berlangsung. 

Salah satu kelebihan ABDR, gurunya sangat menyokong setiap apa yang protege lakukan dalam meningkatkan kemahiran diri. Terima kasih juga buat Cikgu Nisa yang sangat membantu, dan bersemangat dalam mengajar dan meyakinkan saya untuk melakukan  walaupun saya bukan lagi protege bawah beliau. 









  • Hasil kait Produk kait Sarakina

Antara hasil kait daripada Produk kait Sarakina yang saya bawa semalam di tv al hijrah, mungkin ada yang tak nampak sangat. Topi dan beg kait itu, saya berusaha kait dalam masa 2 hari, alhamdullilah siap juga untuk dipertontonkan. 



\


  • Bermula daripada blog ke kaca tv


 Bukan senang nak ke tahap ni, Alhamdullilah banyak pengalaman yang saya dapat semalam. Antara kelebihan aktif berbloging bersama ABDR:


1. tak perlu tagging rakan-rakan di fb untuk mengiklankan produk sendiri.


2. tak perlu masuk dalam group  fb untuk pengiklanan, boleh tempek  iklan dalam blog sebanyak mungkin.


3. Melatih menulis  dalam bidang yang kita minati, seperti saya berlatih menulis paten  mengait di blog ,sudah yakin  seterusnya boleh dibukukan  menjadi ebook ataupun buku. Kemudian boleh menjana pendapatan melalui ebook pula. Ataupun dijemput menulis artikel di majalah atau demonstrasi di tv.


4. salah satu cara kukuhkan kemahiran diri. Makin banyak kita berkongsi di blog dan Fb kita semakin faham kemahiran yang kita minati.


5. Bina penjenamaan diri dalam bidang kita. Orang akan kenal kita melalui kemahiran. Misalnya, orang akan tahu saya pandai mengait melalui perkongsian di blog.


6. Pertukaran link antara blogger ABDR yang kini sudah melebihi 1000 blog sangat membantu dalam menaikkan traffik blog dengan cepat.  


7.Boleh mula bisnes dengan modal rendah (perlu bayar yuran pakej sahaja) dengan menjadi ejen dropship, kutip komisen anda tanpa perlu keluar rumah. Urusan penghantaran dilakukan oleh pihak kami. 

8. Meluaskan pasaran bakal pelanggan dengan jaringan blog di Akademi Bekerja Di Rumah bagi yang mempunyai produk sendiri. 

9.  Perkara utama apabila berniaga online kita perluaskan perhubungan terutama antara peniaga online. Kami terdiri daripada kumpulan blogger yang kebanyakkannya surirumah dan ada juga berkerjaya, merupakan usahawan online yang berjaya. Boleh belajar dengan mereka yang berjaya bagaimana mengurus rumahtangga sambil menjana pendapatan dari rumah. Lebih luas jaringan, lebih luas perniagaan anda. 
  


Cukup setakat ini penulisan saya, entri seterusnya saya kongsikan pengalaman di tv Al Hijrah pula. 



Bagi yang berminat untuk untuk menyertai kelas blog penulisan dan blog bisnes, boleh rujuk yuran kelas online ABDR di sini ya.

Kami juga menjual pelbagai ebook yang memuatkan pengalaman dan tips berguna untuk para surirumah di luar sana yang masih mencari panduan bekerja dari rumah, antaranya: 




Boleh rujuk ebook ABDR untuk maklumat lebih lanjut. 

Ulasan