Peralatan Untuk Mula Mengait Jarum 1

Teks: Dalila Yusof
Sumber Gambar: Google

Bismillahirahmanirahim,

Bayangkan benang kait yang hanya berharga 2 ringgit kita mampu tukarkan menjadi barang mainan seperti bola, kereta, dan anak patung. Selain itu, dengan beberapa ketul benang  kait dikait untuk jadikan alas meja dan peti sejuk, bunga, topi dan baju. Macam ahli sihirkan  he..he.... Lagila seronok, bile tengok anak bermain dengan permainan yang kita buat sendiri. Rumah terhias dengan alas meja dan bunga yang kita hasilkan daripada hobi sampingan mengait. Seronok bukan?

Hari ini saya akan berkongsi dengan anda berkenaan asas belajar mengait jarum satu (Crochet). Apa yang anda perlukan untuk mula mengait?

1. Jarum kait
2. Benang kait
3. Gunting
4. Jarum jahit

Di mana anda boleh dapatkan? Anda boleh dapatkan di semua kedai kraftangan bunga . Saya sangat suka membeli barang kait di kedai Daiso sebab banyak pilihan jarum dan benang. Setiap barang yang dijual di Daiso hanya berharga RM 5. Tetapi, pembeli harus bijak memilih kerana terdapat beberapa harga  barang yang tidak munasabah. Bagi yang masih baru dalam bidang mengait ini, saya cadangkan anda membeli benang-benang murah seperti Nona, Minlon dan Wuna.





Kadang-kadang, malas jugak nak keluar rumah semata-mata nak cari benang kait. Apalagi, kalau mempunyai ramai anak yang masih kecil  macam saya. Mau haru biru, mengejar mereka di kedai kraf. Silap haribulan boleh hilang. Kini segalanya mudah hanya  bermula dihujung jari dan klik saja di kedai online. Jimat tenaga dan masa. Kedai online yang paling saya suka http://linanuar69-kaitmengaitcun.blogspot.com/ dan 
Da Knit Online Store. Kedai-kedai ini menjual pelbagai benang kait termasuk dari luar negara dan juga peralatan mengait. 

Apa tunggu lagi? Jika anda benar-benar berminat dapatkan segera kit alatan mengait jarum satu anda. Entri berikutnya, saya akan ajar anda pelbagai teknik asas mengait. Jangan lupa Follow..


Ulasan